Att spela in sig själv! - En studie i hur fyra trumslagare använder sig av inspelningsteknik i sin undervisning och egen övning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Denna studies syfte är att undersöka hur fyra trumslagare använder sig av inspelningsteknik i sin undervisning och sin egen övning samt hur det påverkar lärandet. Detta har undersökts genom semi-strukturerade intervjuer med fyra informanter som alla har undervisat på estetiska program och högre musikutbildningar. Utifrån litteratur beträffande användningen av inspelningsteknik i skolan och hur man blir sin egen lärare belyser studien hur lärandet påverkas av att spela in sig själv och sedan lyssna på det inspelade materialet. Resultatet visar att det till stor del är positivt att spela in sig själv men diskussion förs också kring eventuella faror och misstag man kan begå. Mina informanter är eniga i att alla trumslagare borde spela in och analysera sitt eget spel då det med största sannolikhet kommer att hjälpa dem i deras utveckling. Genom att använda inspelningsteknik i sin undervisning menar informanterna att man får en till dimension i sin undervisning som kompletterar den mer traditionella trumundervisningen på bästa möjliga sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)