Det förflutna som spel - En analys av två dataspels pedagogiska potential i historieundervisningen

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Joel Svensson; Björn Öhammar; [2008]

Nyckelord: Historia; dataspel; ämnesdidaktik;

Sammanfattning: Denna uppsats studerar det historiska innehållet i två kommersiella dataspel, Call of Dutyoch EuropaUniversalis . Syftet med genomförd studie är att problematisera spelens innehåll i förhållande till entänkt undervisningssituation för att därigenom slå fast spelens eventuella pedagogiska potentialer. Encentral utgångspunkt är att skolan behöver problematisera möjligheterna att använda alternativa media iundervisningen och att lärare behöver ha kunskap om alternativa läromedel. För att på ett struktureratsätt inhämta undersökningsdata har en kvalitativ analysmodell utarbetats vars mål varit att lyfta framdet historierelaterade spelinnehållet. Det inhämtade materialet är av varierande slag och består avalltifrån videosekvenser och texter till spelmiljö. Materialet har analyserats utifrån dess validitetjämfört med traditionell historieskrivning och därefter problematiserats utifrån ett undervisnings-perspektiv. Undersökningen har visat att båda spelen rymmer historiskt innehåll av förhållandevis storbredd och detaljrikedom. Inte sällan återfinns det mest intressanta historiska innehållet antingen iperiferin i förhållande till spelreglerna eller utanför den spelbara miljön. Spelaren tvingas aldriguppmärksamma eller förstå det historiska innehållet för att klara spelets uppsatta mål. Det studeraderelaterar det historiska innehållet såsom det manifesteras i spelen i förhållande till ett tänktundervisningssammanhang. Det konstateras att varje undervisningssituation måste utgå från spelensinnehåll och att detta av pedagogen kräver en god kännedom om spelen. Spelen behöver behandlas påett sätt som tar till vara på dess tillgångar och kompenserar för dess brister. Spelens innehåll behöversättas i såväl en ämneskontext som en bredare undervisningskontext. Eleven måste erbjudas ett störresammanhang som kan ge vägar in spelet som hjälper eleven att uppmärksamma och tolkaspelinnehållet. Samtidigt måste de erfarenheter eleven får av spelet bearbetas. Avslutningsvisdiskuteras hur detta skulle kunna genomföras och vilken roll de båda datorspelen skulle kunna spela ihistorieundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)