De komplexa talens historia-vad en gymnasielärare behöver veta

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaper

Författare: Jonas Salonen; [2015-02-10]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract: Examensarbete inom Lärarprogrammet Titel: De komplexa talens historia vad en gymnasielärare behöver veta Författare: Jonas Salonen Termin: VT 2014 Kursansvarig institution: Matematiska vetenskapet Göteborgs Universitet Handledare: Ulf Persson Examinator: Laura Fainsilber Nyckelord: Komplexa tal, kubiska ekvationer, kvadratiska ekvationer, tredjegradsekvationer, imaginära tal, matematikhistoria I denna uppsats förklaras de komplexa talens historia genom att först presentera förhistorien med början kring år 50 och sedan kronologiskt gå vidare till mitten av 1800talet där begreppet komplexa tal får anses vara fött. Syftet med denna uppsats är att koppla denna historia till gymnasieskolans läroplan, LGY11 och de kursmål och centrala innehåll som berör begreppet komplext tal. Som gymnasielärare i matematik på ett högskoleförberedande program är det nödvändigt med kunskaper om komplexa tal då detta behandlas redan i kursen Matematik 2. Detta examensarbete beskriver hur utvecklingen av komplexa tal har gått till, från att ha varit en förkastad tanke då exempelvis roten ur ett negativt tal är omöjligt, till att bli en del utav matematiken och inte bara någonting som kallades för ett imaginärt tal. Detta arbete är en litteraturstudie där jag med hjälp av litteratur kring matematikens historia har gjort nedslag i de delar av historien som handlar om komplexa tal. Då historien kring de komplexa talen är väldigt stor och spretig och utvecklas på flera håll i världen har jag i denna uppsats valt att enbart fokusera på de upptäckter och de matematiker som är relevanta för det som ska läras ut i den svenska gymnasieskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)