Kunden har alltid makt : – En studie av Customer Empowerments inverkan på företag inom retailbranschen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Kunden har alltid makt – En studie av Customer Empowerments inverkan på företag inom retailbranschen.    Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi    Författare: Jacob Cedergren och Christin Rampeltin Molin    Handledare: Anna Ljung och Akmal Hyder   Datum: 2021– januari      Syfte: Syftet med studien är att undersöka och analysera företagens uppfattning av Customer Empowerment och dess inverkan på företag inom retailbranschen.   Metod: Vi har valt att använda oss av ett induktivt tillvägagångssätt. Det empiriska materialet har inhämtats genom en kvalitativ intervjuundersökning, med semistrukturerade intervjuer. Företagsrepresentanter inom retailbranschen har utgjort studiens urval, då vi anser att deras kundkontakt och möte slutkunden är viktigt för att kunna besvara studiens frågeställningar.   Resultat & slutsats: Studien visar att respondenterna uppfattar att de idag styrs av kunden och kundens behov. Intervjupersonerna beskriver att internet har ökat kundens inflytande och makt, på grund av tillgången till en obegränsad mängd information. Respondenterna beskriver en maktförskjutning från företag till kund. Studien visar att begreppet Customer Empowerment, CE, har förändrats från en företagsinitierad strategi för att skapa kundengagemang och nöjdhet, till en okontrollerbar kundmakt, vilket innebär att kunden har övertagit flera av företagens roller. Ett koncept vi har valt att namnge omvända roller då kunderna, enligt respondenterna, styr och innehar makt över företagen medan företagen försöker anpassa sig efter kundens behov och önskemål.    Examensarbetets bidrag: Studien bidrar då den beskriver begreppet Customer Empowerment, CE, och dess inverkan på retailföretag, utifrån företagens perspektiv. Tidigare forskning av begreppet CE har framhållit dess fördelar. Denna studie beskriver att kunden idag inte bara erbjuds inflytande utan även har övertagit makt och kontroll från företagen. Denna maktförändring leder till negativa effekter, vilket beskrivs i två teoretiska figurer. Det praktiska bidraget är att studien beskriver de negativa effekterna som kundens makt kan inneha på företag, inom retailbranschen.    Förslag till fortsatt forskning: Denna studie bygger på 10 intervjupersoner, från retailbranschen, vilket gör att studiens generaliserbarhet endast speglar en del av retailbranschen samt en liten del av svenska företag. Det vore intressant att undersöka företagens syn på CE inom andra branscher, exempelvis inom B2B- branschen.    Nyckelord: Customer Empowerment, Kundmakt, Kundfokus, Kundorientering, Retail, Retailbransch 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)