Tala är guld? Om flerspråkighet och den tysta perioden

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Sammanfattning: Uppsatsen undersöker förekomsten av två olika former av tyst period bland flerspråkigt uppväxande barn med nederländska som ett av språken. Vidare undersöks vilka faktorer som skulle kunna bidra till att vissa barn har en tyst period medan andra inte har det. Två typer av tyst period har iakttagits: en förlängd tyst period innan barnet börjar tala nederländska (i jämförelse med barnets första ord på ett annat språk - i denna undersökning oftast svenska) som kan pågå tills barnet har fyllt 5 år, och en tyst period som uppstår efter det att barnet redan har börjat tala nederländska. Denna form av tyst period kan pågå från 1 år upp till 5 år. Båda formerna förekommer relativt frekvent: i respektive 11 % och 9 % av den totala gruppen. Bara ett fall har hittats där ett barn hade båda formerna av tyst period. För den tysta period som uppstår efter det att barnet redan har börjat tala nederländska har följande påverkansfaktorer hittats där gruppen med ’tysta’ barn skiljer sig från kontrollgruppen: antalet kontakttimmar mellan föräldrar och barn på nederländska, antalet timmar föräldrarna talar nederländska med varandra, antalet timmar syskonen talar nederländska med varandra. Andra undersökta faktorer, som t.ex. aktiviteter på nederländska och utvandring, har det i den här undersökningen inte haft en påvisad effekt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)