Lustfyllt lärande och lust att lära : en diskursanalytisk och problematiserande studie av lärarprogrammets kurslitteratur

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: Lustfyllt lärande och lust att lära är två av många begrepp vi kommit i kontakt med under utbildningstiden på lärarprogrammet. I såväl kurslitteratur som läroplaner används begreppen återkommande. Detta gjorde oss nyfikna på att studera begreppen i kurslitteraturen närmare för att utveckla en djupare kunskap om dem. Studien syftar till att utifrån ett Foucaultdianskt diskursanalytiskt makt- och styrningsperspektiv studera begrepp, i detta fall lustfyllt lärande och lust att lära, som kan ses som för givet tagna i lärarprogrammets kurslitteratur och i hela den pedagogiska kontexten. Vi vill även se i vilka olika typer av sammanhang och hur ofta de förekommer i litteraturen, samt se hur författarna talar om begreppen. Dessutom vill vi undersöka om begreppen har olika betydelser. Vi har valt att fokusera på kurslitteratur och styrdokument kopplad till inriktning mot förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år. Vi har medvetet valt bort litteratur som riktar sig mot de senare skolåren eftersom de inte tillhör våra inriktningar på lärarprogrammet. För att uppnå syftet med studien har vi använt oss av en Foucaultdiansk diskursanalys. Vi har i denna diskursanalys valt att lägga fokus på text eftersom vi studerat begreppen lustfyllt lärande och lust att lära i lärarprogrammets kurslitteratur. Diskursanalys är att betrakta som en kvalitativ metod. Vi kom i vår studie fram till att begreppen lustfyllt lärande och lust att lära har olika betydelser. Vi fann även att förekomsten av lustfyllt lärande och lust att lära i kurslitteraturen skiljer sig markant beroende på ämnesområde. Inom ämnena svenska och matematik var begreppen mest representerade, men även inom det mer övergripande området som handlar om hur pedagogen bör förhålla sig till barnen. Vi kom också fram till att begreppen ofta kopplas samman med andra pedagogiska begrepp i litteraturen, som det nya lärandet och det kompetenta barnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)