Språkstörningar hos flerspråkiga barn : Förskollärares upptäckt och arbete med misstänkta språkstörningar hos flerspråkiga barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Inledning Studien är en undersökning av hur förskollärare kan upptäcka språkstörningar hos flerspråkiga barn. Detta även om förskollärarna inte talar de olika modersmål som barnen talar. Studien behandlar även förskollärares arbetssätt med och upptäckten av språkstörningar hos flerspråkiga barn. Syfte Syftet med studien är att erhålla kunskap om förskollärares erfarenheter om arbetet med och upptäckten av språkstörningar hos flerspråkiga barn i förskolan. Ytterligare områden som belyses är de olika arbetssätt som kan tillföras arbetet med språkstörningar och vilka dilemman som kan uppstå i upptäckandet av språkstörningar. Metod En kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer har använts som metod för insamling av data. I undersökningen deltog fem förskollärare från fyra förskolor i samma kommun. Samtliga intervjuer skedde digitalt via Zoom. Resultat Studiens resultat kunde delas in i två rubriker; den ena är upptäckandet av språkstörning hos flerspråkiga barn och den andra är arbetssätt. Under upptäckandet av språkstörning beskriver förskollärarna att det kan vara problematiskt att upptäcka språkstörningar hos flerspråkiga barn. Uttal, tystnad och stamning är svårigheter som förskollärarna talar om hos barnen. Förskollärare menar även att hjälp av modersmålsstödjare är en viktig del i upptäckandet av språkstörningar hos flerspråkiga barn. Under arbetssätt visas olika metoder förskollärare använder i upptäckandet. Bland annat beskrivs TRAS, AKK och användandet av modersmålsstödjare i utbildningen. I resultatet framkommer även att samverkan med hemmet har en avgörande roll för den hjälp barn kan behöva och att denna relation kan vara komplex

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)