PRISET FÖR KÖPLUST En enkätstudie om subjektiv upplevelse av bakgrundsmusik hos personal och kunder inom Handels i Göteborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Syfte: Syftet var att undersöka personal och kunders upplevelse samt eventuell påverkan av ljudmiljön i butiker där det förekommer bakgrundsmusik. Forskningsmetod: Metoden är kvantitativ med deskriptiv analys. En enkätstudie genomfördes med hjälp av ett frågeformulär på tio frågor med fasta svarsalternativ. Enkäten lämnades ut till butikspersonal och kunder som handlar i butiker med bakgrundsmusik i Göteborg. 212 enkätsvar samlades in (110 butiksarbetare och 102 kunder). Resultat: Resultatet visar på en signifikant skillnad mellan grupperna gällande den subjektivt upplevda ljudmiljön i butik med bakgrundsmusik. Majoriteten av personalgruppen upplever ljudmiljön som tillfredsställande/neutral. Av de som tycker att ljudmiljön är störande är kundgruppen signifikant störst, dessutom upplever de sig heller inte ha möjlighet att påverka bakgrundsmusiken. Båda grupper upplever att det varken finns behov eller möjlighet att använda hörselskydd i en sådan ljudmiljö. Konklusion: Resultatet ger en indikation på att potentiella kunder upplever ljudmiljön i butik som mer negativ än vad butikspersonal gör.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)