Så duktigt du kan prata! : En kvantitativ studie om hur barnriktat och vuxenriktat språk påverkar andraspråksinlärares syntax

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Studiens syfte var att undersöka på vilket sätt vuxna andraspråksinlärares syntax varierar i mötet med olika språkvarianter, med förhoppning att bidra med viktig information om hur lärare kan anpassa sitt språk för att optimera språkinlärning hos andraspråkstalare. Fyra vuxna andraspråksinlärare deltog i studien och fick samtala med två olika personer vardera, vilka antingen pratade med en barnriktad språkvariant eller en vuxenriktad språkvariant. Deltagarnas talproduktion analyserades utifrån a) antal ord per mening, b) andel syntaktiskt korrekta meningar och c) relationen mellan meningslängd och korrekthet och presenterades i resultatet utifrån ett grupperspektiv och ett individperspektiv. Resultatet visade på gruppnivå att den vuxenriktade språkvarianten gav utfallet av längre meningar men att andelen syntaktiskt korrekta meningar var högre i mötet med en barnriktad språkvariant. Resultatet indikerade att den barnriktade språkvarianten var lättare att bearbeta och att det finns skäl för att anta att den gynnar vuxna andraspråksinlärares syntax.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)