Hur kan en skola med högre energianvändning än det svenska genomsnittet energieffektiviseras? : Energikartläggning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Energisystem

Sammanfattning: Europeiska unionen som helhet är en av de största energianvändarna och har en av världens största utsläpp av växthusgaser. För att minska globala uppvärmningen har mål sats upp för att medeltemperaturen på jorden inte ska öka mer än 2 grader sen förindustrielltid. Närmare 40 % av Sveriges totala energianvändning kommer från bostads- och servicesektorn detta i samband med att 2020-målen närmar sig bidrar till att energieffektiviseringar i byggnader blir allt mer essentiellt. Energikartläggningar är ett verktyg för att bestämma vad som har stört energibesparingspotential innan effektiviseringsåtgärder sker. Examensarbetet inkluderar en energikartläggning av Trödje skola som förvaltas av Gavlefastigheter. Arbetet är utfört med simuleringsverktyget IDA Indoor Climate and Energy. IDA ICE användes för att modulera den befintliga byggnaden där all data för skolan inkluderades. Rapportens vision är att undersöka hur mycket energi som är möjlig att spara genom energibesparingsåtgärder samt vilken åtgärd som är effektivast. Energibesparingspotentialen i skolan är hög, skolan använder 42,6 kWh/m2år mer än genomsnittet för Gavlefastigheters skolor vilket motsvarar 21 %. Resultaten visar att skolans komplexitet samt att påbyggnationen även kallad paviljongen är en stor faktor till att energianvändningen är hög. Skolans energianvändning har en potential att minska med 17 % vilket inte motsvarade det uppsatta 25 % - målet med arbetet. Arbetet visar att störst besparingspotential finns via byte av fönster och värmeväxlare i ventilationssystemet men även att de åtgärder som antas ge störst besparing inte alltid är effektivast.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)