Manligt köpbeteende : en studie om äldre mäns beslutsprocess

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Under många år har shopping betraktats som en kvinnlig aktivitet, men allt fler män har börjat visa intresse för mode. Då målgruppen vuxit har även detaljhandeln fått expandera, och det ses som viktigt att förstå konsumenter och hur de fattar beslut. Konsumentbeteende beskrivs som en process där konsumenter väljer och köper produkter för att tillgodose sina behov. På grund av den traditionella synen på shopping har manligt köpbeteende varit ett bortprioriterat forskningsområde. Den forskning som har bedrivits har främst fokuserat på unga manliga konsumenter utifrån kvantitativa metoder, varav mer djupgående studier saknas på äldre män och deras köpbeslutsprocess. Därmed var syftet med den här studien att undersöka äldre mäns beslutsprocess och vilka faktorer som påverkar ett klädköp, sett i relation till etablerade beslutsmodeller. Avsikten var dessutom att bidra till den vetenskapliga diskussionen rörande manligt köpbeteende. Med problemet och syftet som utgångspunkt genomfördes semi-strukturerade intervjuer med äldre män. Vidare användes en deduktiv ansats då syftet var att sätta empirin i förhållande till tidigare beslutsprocesser. De modeller som användes var beslutsprocessen utvecklad av Blackwell, Miniard och Engel (2006) samt beslutsprocessen för mode av Solomon och Rabolt (2007). Även mätinstrumentet CSI och tidigare forskning användes för att samla in och analysera empirin. Resultatet i studien indikerar att samtliga män visar på olika typer av beteende, men vissa centrala mönster kunde urskiljas. Männen visar på en beslutsprocess med drag av både den traditionella processen som den för modeprodukter. Slutsatser om olika typer av beslutsmönster kunde inte dras, men vissa kännetecken kunde utläsas. Studien har bidragit till en förförståelse för beslutsprocessen hos äldre män, men mer forskning inom området rekommenderas

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)