E-träning inom ridsporten : Om medierad träning till häst

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Digitalisering har vuxit fram inom ridsporten och fler applikationer med syfte att träna och utveckla sig själv som ryttare och sin häst har lanserats på marknaden.  Syftet med denna studie är att undersöka hur e-träning tillämpas i Sverige och hur tekniken och kontakten mellan elev och tränare inom ridsporten implementeras och upplevs. Målet med arbetet är att dra en slutsats om efterfrågan och i förlängningen marknadsunderlaget för nya, eller expansion av befintliga, tjänster för e-träning inom ridsporten.  Fyra intervjuer utfördes med aktiva tränare inom e-träning samt tre intervjuer med tränare som valt att inte använda sig av e-träning. En enkätundersökning utfördes även hos ridelever.  De stora utmaningarna med e-träning var tekniken och främst uppkoppling och bildkvalité. Att bygga en relation mellan elev och tränare på digital väg upplevs av tränare och elever som svårt.  Utifrån studien går det att dra slutsatsen att det råder kunskapsbrist kring e-träning inom ridsporten i Sverige. E-träning är ett växande fenomen inom ridsporten och det finns potential för vidare applikationer och tekniska lösningar specialanpassade för området. Den nuvarande användningen av medierad träning hos tränare och elever, och deras inställning till fenomenet gör att slutsatsen dragits att det finns marknadsutrymme och efterfrågan för expansion av nuvarande tjänster samt etablering av nya tekniska tjänster och applikationer riktade mot den svenska ridsporten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)