Lekens betydelse för barns lärande i förskolan: En undersökning av fem förskollärares syn på leken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Maria Andreasson; [2005]

Nyckelord: förskolan; lek; lärande;

Sammanfattning: Syftet med det här examensarbetet är att få en djupare förståelse och mer kunskap om förskollärares syn på lek. Mina frågor är: Vad är lek och vad är lärande enligt förskollärare? Hur använder sig förskollärare leken för att utveckla barns lärande? Jag har gjort fem intervjuer med förskollärare från en förskola. Utifrån mina frågeställningar visar resultatet att: Leken är lärande av det vardagliga livet. Leken är frivillig och ska vara rolig. Det finns både fri och styrd lek. Vad barnen lär sig i leken var den sociala utvecklingen den framträdande. Lärande sker i alla moment i förskolan, i det vardagliga, när barnen är i dockrummet mm. För att barnen ska lära sig ska det vara roligt och att barnen får prova på. Förskollärarna lägger stor vikt på att leken ska vara lustfyllt och spännande. Även att man använder skoj och bus som vuxen. Det är också viktigt att observera barnet, leda barnen in i samtal mm.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)