Hem och skola vägg i vägg : En litteraturstudie om hemmets stöttning för elevers läsutveckling

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna litteraturstudie är att synliggöra hur faktorer i hemmet gör avtryck på elevernas läsutveckling. Studien utgår från utbildningsvetenskaplig forskning om elever i förskoleklass till och med årskurs 6. Analys av vetenskapliga artiklar och rapporter har lett fram till utformandet av teman som berör vårdnadshavarnas hjälp och stöttning, hemmiljöns utformning, den socioekonomiska bakgrunden samt elevers och vårdnadshavares inställning. Avsikten har sedan varit att presentera vilken påverkan dessa faktorer har på läsutvecklingen och läsförmågans olika delar. Det huvudsakliga resultatet visar att det inte är att vårdnadshavarna stöttar utan hur, som är nyckeln till barnets läsutveckling. Mycket läxhjälp har visat sig vara negativt för elevernas läsutveckling. Vårdnadshavare bör istället engagera sig i barnens lärande genom stöttning i form av samtal och diskussion om texter. Tillgång till läsmaterial i hemmet och en omgivning med läsande förebilder lägger grunden för barns kommande läsutveckling och deras inställning till lärande. En avgörande uppgift för hemmet är att förmedla en emotionell närhet med positiv attityd eftersom detta avspeglar sig i stöttningens följder och elevernas tro på sig själva.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)