Frågans roll i det naturvetenskapliga klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Forskning visar på att öppna frågor är viktiga för att elever ska ges chansen att utveckla sin resonemangs- och kommunikationsförmåga, medan slutna frågor snabbt kollar av faktakunskaper och är ett sätt fördela talutrymmet på. En öppen fråga är mer kognitivt krävande, främjar diskussioner och kan ha flera svarsalternativ medan en sluten fråga har ett givet svar och kan besvaras med ett eller ett fåtal ord. I den rådande läroplanen, i de naturvetenskapliga ämnena ska eleverna kunna kommunicera och ta ställning i olika frågor. Forskning visar även att det är viktigt att planera för lektioner som gynnar kommunikation. Vi har i denna studie undersökt hur tre lärare på mellanstadiet använder sig av frågor i klassrummet. Genom att observera dessa lärare, två gånger vardera samt intervjua dessa direkt efter observationerna kan vi konstatera att slutna frågor är överrepresenterade. Våra observationer visar dock att en sluten fråga kan göras öppen och tvärtom samt att frågorna ofta följer en I-R-E-struktur eller en I-R-U-struktur. Denna studie visar också att lärarna tycker att öppna frågor är viktiga i klassrumsdialogen men det är endast en som använder öppna frågor i sin lektionsplanering och detta blir synligt på dennes lektioner. Genom att medvetet planera för öppna frågor ökar chanserna till ett kommunikativt klassrum.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)