Lärarens demokratiska uppdrag : En studie om hur svensklärare använder sitt ämne för att fostra demokratiska medborgare på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

Författare: Chantal Scheilen Kågström; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här uppsatsen syftar till att undersöka hur svensklärare jobbar med sitt ämne på gymnasiet, för att gestalta det demokratiska uppdraget, som staten har gett skolan. Detta gjordes genom att intervjua två svensklärare och en lärare i svenska som andraspråk, samt genom en attitydenkät som besvarades av lärarna och eleverna. Resultatet av undersökningen visar att lärarna jobbar på många olika sätt för att genomföra sitt demokratiska uppdrag. Lärarna som medarbetade i denna studie anser att svenska är ett ämne där det faller sig väldigt naturligt att förmedla och förankra både kunskaper och demokratiska värden. Varierande sorts texter och litteratur används i undervisningen för att diskutera olika sorts värdegrundsfrågor, för att sedan analyseras och för att kunna leva sig in i människors olika livssituationer, som anses stärka elevernas demokratiska förmåga. Lärarna tycker att förmågan till kritiskt tänkande är den viktigaste förmågan att ge till sina elever. Eleverna upplever att de har en viss mån av inflytande på sin svenskundervisning. Det kan dock diskuteras om deras påverkan är "reellt inflytande", som behövs för att utveckla elevernas demokratiska kompetenser. Det verkar som att lärarna jobbar aktivt med värdegrundsfrågor i sin svenskundervisning, vilket blir bekräftat av elevernas positiva attityd i enkäten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)