”Vad lär improvisation?” – En kvalitativ studie

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Anders Fors; [2015]

Nyckelord: Improvisation; närvaro; lek; Vygotskij och socioku;

Sammanfattning: Sammanfattning:Denna uppsats behandlar improvisationsteater med fokus riktat mot teaterundervisning igymnasieskolan. Syftet har varit att undersöka vad deltagare som gårimprovisationsteaterkurs upplever att de lär sig av improvisation för att se vadimprovisation skulle kunna lära elever på gymnasiet och om improvisation kan hjälpaelever att utveckla förmågan till scenisk närvaro. Frågeställningarna har varit: Vad är detför typ av lärande som improvisation kan generera? Kan improvisation bidra till att ökaelevers förmåga till närvaro i den sceniska gestaltningen? Och i så fall på vilket sätt?Undersökningens teoretiska bakgrund utgår från Vygotskijs teorier om lekens betydelse förkunskapsutveckling och den sociokulturella läroteorin. Metoden för undersökningen harvarit en kvalitativ intervjustudie av sex kursdeltagare om deras upplevelser av vad arbetemed improvisation har lärt dem. Det insamlade materialet har jämförts och kopplats till dentidigare konstnärliga och pedagogiska forskningen inom teater och improvisation samtdidaktisk litteratur inom improvisationsteater. I resultatet av undersökningen framkommeratt arbete med improvisation skulle kunna utveckla förmågor till att gestalta sceniskt.Informanterna upplever att improvisation kan träna upp förmågor inom lek, trygghet,samspel, känslospel samt karaktärsgestaltning. Informanterna i studien redogör för olikaaspekter där träning i improvisation har bidragit till ökad förmåga av scenisk närvaro.Förmågorna som utvecklas poängteras också av tidigare konstnärlig och pedagogiskforskning. En didaktisk konsekvens utifrån denna undersöknings resultat är attimprovisation kan vara ett sätt att arbeta med scenisk gestaltning. Studies resultat tyder påatt improvisation kan träna förmågor som är väsentliga för scenframställning igymnasieskolans teaterämne. Förmågorna som framkommit stämmer överens med delar avdet centrala innehållet för teaterämnet i gymnasieskolan. Slutsatsen är att dennaundersökning kan vara till hjälp för blivande teaterlärare i förståelsen av vad improvisationskulle kunna lära elever i teaterämnet och vilka förmågor det kan hjälpa att träna för densceniska gestaltningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)