Avregleringen av den svenska tågmarknaden - en studie av prissättningsprocessen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbetets titel: Avregleringen av den svenska tågmarknaden - en studie av prissättningsprocessen Seminariedatum: 01-06-2009 Ämne/kurs: FEKK01, Examensarbete kandidatnivå, 15 poäng Författare: Carl Johan Arestad, Hilde C. Hillestad, Johan Pålsson, Daniel Varaona Handledare: Rolf Larsson, Olof Arwidi Nyckelord: Avreglering, prissättning, monopol, inträdesbarriärer, Banverket. Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera prissättningssystemen Banverket kommer till att använda sig av efter avregleringen av den svenska tågmarknaden och om dessa leder till att uppfylla avregleringens motiv och mål. Metod: Vi kommer att utgå från regeringens offentliga handlingar för att leta svar på frågor kring avregleringen. Teori om avreglering och prissättning används som jämförelsespunkt, och närmare likhetsgranskning av avhandlingar som har skrivits om avregleringen av tågmonopolet i England och jämföra med monopol situationen i Norge. Vidare använder vi oss av intervjuer med Banverket, SJ, norska Jernbaneverket och norska NSB och för att få fördjupade svar kring vår problematisering. Teoretiska perspektiv: Vid analysförfarande av den empiri vi har tagit del av använder vi oss av ett antal olika teorier. Dessa teorier är av Grants modell för contemporary strategy analysis, Porters sju inträdesbarriärer, Porters femkraftsmodell, och vinnarens förbannelse. Med hjälp av teorierna får läsaren bättre förståelse för de resonemang som förs i analysen och hjälper oss nå ett konsekvent resultat. Empiri: Empiridelen består av insamlad information om avregleringen av den svenska tågmarknaden samt historia, bakgrund och kringliggande omständigheter som används i vår analys. Vidare innehåller denna del också fakta om de olika underliggande institutionerna och aktörer. Resultat: I resultatet presenteras den diskussion vi har haft med representanter från Banverket, SJ, NSB, Jernbaneverket och med utomstående forskare. Här diskuteras olika kopplingar mellan empiri och teori om avregleringens effekt på prissättningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)