Delaktighetens praktiker : En antologi

Detta är en L2-uppsats från Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Sammanfattning: Idag betonas medborgarnas möjlighet, rättighet och ansvar att delta i samhällslivet och ha inflytande över frågor som rör vardagslivet. Detta kan ses som en fördjupning av demokratin mot en deltagardemokrati. Antologin syftar till att problematisera diskussionen om vikten av medborgares delaktighet genom att titta på hur delaktighet konstrueras i olika sociala sammanhang. Utifrån kommunala tjänstemän som arbetar med samhällsplanering, medlemmar i en pensionärsorganisation, föräldrar i skolan, ungdomar i politiska ungdomsförbund och ideellt arbetande eldsjälar i ett bostadsområde har vi belyst delaktighetens variationer. Antologin baseras på kvalitativa studier med intervjuer och observationer. Vår utgångspunkt är Grundad teori både som forskningsperspektiv och metod. Det teoretiska resonemanget berör delaktighet, demokrati och identitet. Vi har sett att delaktighet kan göras på många olika sätt, på olika nivåer och i olika sammanhang. Vi har uppmärksammat att talet om delaktighet sätter fokus på individens handlande. Det skapar också ett ideal om den goda medborgaren och ökar förväntningar på individens deltagande. Medborgare har olika förutsättningar att vara delaktiga. Dessa olika förutsättningar är relaterade till individens livsvillkor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)