Framställningen av kvinnor i musikjournalistiken. : En fallstudie av musikmagasinet Groove.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för musikvetenskap

Författare: Mitra Björk Tahmirpour; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att ur ett genusperspektiv belysa hur kvinnor framställts i 00-talets musikjournalistik. Tanken är att, genom en fallstudie, uppmärksamma genus som en pågående konstruktion och visa hur denna konstruktion återkommande reproduceras i medier idag. Genom en analys av utvalda omslagsbilder och reportage i musikmagasinetGroovehar det framkommit att skillnader finns i framställningen av de olika könen. Journalistens språkstil och fokus i texten varierar beroende på den intervjuades kön då kvinnor beskrivs utförligt, både till det yttre och hur hon är som person, medan det fokuseras på musiken snarare än personligheten när det gäller manliga artister. Vidare uttrycker journalisten ofta förväntningar på den kvinnliga artisten, för att sedan visa att hon egentligen är det motsatta. Detta är ett inslag som sällan förekommer i reportage om manliga artister, där istället frågor om politik och ekonomi får utrymme. Överlag används ett stereotypt sätt att beskriva män och kvinnor på, och detta gör könsmaktsordningen statisk medan genusskillnaderna fortsätter att reproduceras. Sammanfattningsvis får de kvinnliga artisterna iGroovestå för det personliga och familjära medan männen framställs i sin yrkesroll, som professionella musiker. Detta resultat har visat sig stämma överens med tidigare forskning med den skillnaden att kvinnliga artister iGrooveibland antar en mer manlig image och då porträtteras som en ofullgången man.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)