“Your reason to fly is our reason to fly more sustainably” ...in an unsustainable environment : En kvalitativ visuell retorikanalys av flygbolaget SAS:s marknadskommunikation ur ett hållbarhetsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Följande studies syfte har varit att få en ökad förståelse för SAS:s marknadskommunikation, i relation till hållbarhet. Mer specifikt har SAS:s reklamfilmer studerats för att uppnå syftet. Metoden som har tillämpats för att uppnå detta är visuell retorikanalys. Den visuella retoriken har också inkluderats i det teoretiska ramverket. Teorin har kompletteras av bland annat traditionell retorik, CSR och etiskt ansvarstagande för att underlätta bearbetningen av det empiriska materialet i analysdelen. För att behandla empirin tillämpas också ett analysschema som ligger till grund för en systematisk analys och resultat. Analysschemat är baserat på frågor som är tagna ur teorin om visuell retorik. Resultaten av studiens analys påvisar att samtliga reklamfilmer innehåller många känslosamma retoriska argument. En annan del av resultatet har påvisat att SAS har utelämnat hållbarhetsaspekten i sin marknadskommunikation, bortsett från sin senaste reklamfilm. Slutsatser som dragits kring detta resultat är att det är problematiskt att SAS uppmanar allmänheten till att resa mer, trots den kritiska miljösituationen som råder i dagens samhälle.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)