Framgångsfaktorer i undervisningen En fenomenografisk studie av vad som bidrar till kunskapsutveckling och välmående, enligt elever med NPF
Sammanfattning: Skolans uppdrag är att erbjuda en likvärdig utbildning och uppväga skillnader i elevers förutsättningar med hjälp av tillgänglig lärmiljö, extra anpassningar och särskilt stöd. Elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) uppvisar sämre mående och måluppfyllelse än övriga elever. Det finns därför behov av att lyfta fram vad elever med NPF själva uppfattar som framgångsrikt i undervisningen och vad som gör lärmiljön tillgänglig och leder till kunskapsutveckling och välmående. Studiens syfte är att utifrån ett specialpedagogiskt-, relationellt perspektiv och en fenomenografisk ansats beskriva hur elever i grundskolans mellanstadium med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar uppfattar fenomenet framgångsfaktorer i undervisningen gällande kunskapsutveckling och välmående. Avsikten är också att söka efter och beskriva kvalitativa likheter och skillnader i elevernas uppfattningar kring fenomenet. De frågeställningar som studien söker svar på för att uppnå syftet är: Vad uppfattar eleverna vara framgångsfaktorer i undervisningen gällande kunskapsutveckling och välmående? Hur uppfattar eleverna att framgångsfaktorerna har bidragit till kunskapsutveckling och välmående? Studiens teoretiska utgångspunkter är specialpedagogiskt perspektiv, relationell pedagogik och kommunikativt och relationsinriktat perspektiv (KoRP). Genomförande gjordes utifrån en fenomenografisk ansats där beskrivningar och analys utgick från åtta elevers utsagor kring fenomenet och som metod användes semistrukturerade intervjuer. Fyra kategorier uppfattades som framgångsfaktorer i undervisningen för kunskapsutveckling och välmående: kamratrelationer, elev–lärarrelation, rast och paus och lärmiljö. Genom dessa kategorier kunde det utläsas att framgångsfaktorerna bidrog till motivation, gemenskap, förmåga att hålla fokus och energireglering, enligt elevernas uppfattningar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)