Resurseffektivisering för ökad lönsamhet inom tryck & förpackning

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Duy Nguyen; Le Shu; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: För att vara väl förberedd för den konkurrenskraftiga marknaden inom den kommersiella tryckindustrin måste dagens företag styra upp sina verksamheter mot att bli resurseffektivare och öka lönsamhet för produktionen. Det är känt att den nuvarande marknaden kräver allt större produktionskapacitet men kunden är villig att betala mindre för produkterna. Det är därför kritiskt att ett företag se till att hålla sin produktivitet högt och eliminera onödiga förluster i produktionen. Syftet med detta arbete är att undersöka hur resurseffektivisering påverkar lönsamhet för ett företag. Konceptet av nyckeltal kommer att introduceras och användas framförallt till att mäta och studera lönsamhet för ett tryckeri. Projektets arbete sker i två faser. Till en början, en litteraturstudie, som är till för att identifiera de viktigaste nyckeltalen och studera hur de kan kopplas med resurseffektivisering och lönsamhet. Den andra fasen innebär en fältstudie som utförs hos Eson Pac Ljungberg, ett tryckeri som producerar läkemedelsförpackning. Målet är att markera var de stora tillgångar finns och hur de ska hanteras för att utvinna största möjliga lönsamhet. Det finns många sätt att mäta och utföra en prestationsundersökning för en produktionslina. Dagens teknik ger möjligheter att utföra komplexa mätningar med hjälp av datasensorer och telekommunikationsverktyg. Dock ligger utmaningen i hur dessa mätetal implementeras och användas i praktiska utförande. Samtliga anställda i företaget måste delta i dessa mätningar och förstå hur dem kan används för att förbättra produktionen. Mätetalen förvandlar till nyckeltal när ett företag framgångsrikt har hittat en metod att koppla samman sin produktionsstrategi med mätetalen. Metoden byggs på att med hänsyn till företagets målsättning väljer ut de mest relevanta mätetal. Sedan ska företaget sätta upp en effektiv kommunikationskanal där ledningen och producenter kan snabbt utbyta information angående produktionen och återkoppla snabbt när fel och förändring sker. Resultatet visar att de främsta resurser som bidrar till ökad lönsamhet är material, utrustning och personal. Genom sammanställning av nyckeltalen och en exempelmätning på TAK- värde (Totala utrustningseffektivitet) visas att låg utnyttjandegrad på resurserna kan ge negativa konsekvenser för lönsamheten. Fältstudie hos Eson Pac AB visar att företagets ledning har en aktiv lista av nyckeltal och målsättningar som de ständigt arbetar mot. Företaget visa däremot brister i att följa upp sina nyckeltal, då kommunikation mellan ledningen och produktionspersonalen saknar ömsesidig förståelse för varandras uppgifter och många av nyckeltalen används inte till deras fulla potential. Eson Pac AB formar sina nyckeltal främst efter kundens tycke till skillnad från litteraturstudiens mångsidiga faktorer. Kundrelation verkar vara företagets främsta fokus och har stor inverkan på företagets syn på resurstillgång. De två nyckeltal som företaget är överens med litteraturstudie är leveransprecision och reklamation d.v.s. de två främsta nyckeltal för att indikera kundnöjdhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)