Franchise : En jämförelse av franchiseregleringar i Sverige och USA

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Författare: Sara Hansson; Jenny Sundbom; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Franchise är idag en vanlig samarbetsform för att utveckla och expandera affärskoncept. Med franchise avses samarbetet mellan två näringsidkare, franchisegivare och franchisetagare, vilka utbyter prestationer såsom kunskap, erfarenhet och koncept gentemot royalty och avgifter. Samarbetsformen härstammar främst från USA och områdets regleringar, både i Europa och i Sverige, har inspirerats av USA. I Sverige finns sedan år 2006 en specialreglering avseende franchise, vilken reglerar ett minimi-informationsflöde före ett franchiseavtals ingående. Den amerikanska reglering som främst reglerar franchise är the Franchise Rule och den myndighet som utformat denna reglering samt har tillsynsansvar för att den efterföljs är Federal Trade Commission. För franchiseavtalets parter råder avtalsfrihet, vilket har inneburit att den svenska lagstiftaren valt att inte detaljreglera området. Det har dock visats att det råder en maktobalans mellan franchisetagare och franchisegivare där franchisetagaren är den svagare parten. För att utjämna denna obalans stiftades lag om franchisegivares informationsskyldighet, men maktobalansen förefaller kvarstå att döma av den debatt som förs i media samt att lagen aldrig prövats i domstol. Därför har vi, i uppsatsen, jämfört den svenska lagen om informationsflödet med de amerikanska franchiseregleringarna. De främsta skillnaderna vi funnit är att den svenska informationslagen endast reglerar informationsflödet från franchisegivare till franchisetagare före avtalsslut, medan de amerikanska regleringarna är bestämmande för hur franchiseavtalen ska utformas. Det innebär att i USA regleras samarbetet före avtalsslut, det löpande samarbetet och samarbetets upphörande. Vi har dock funnit att syftet med såväl de svenska som amerikanska reglerna kring franchise är detsamma, det vill säga att stärka franchisetagarens ställning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)