Kommunikation i tillvalsprocessen på PEAB   : En studie om internkommunikation

Detta är en Master-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Kommunikationen har en viktig roll i en allt mer konkurrerande värld. Den är grunden för funktionella organisationer och nöjda medarbetare och därmed generar kommunikationen värde. Idag ses effektiv kommunikation som en tillgång inom organisationer som framgångsrikt har implementerat kommunikationsstrategier. Den här studien berör Peab, ett svenskt byggnadsföretag som har en stark marknadsposition som ett av de tre största i Sverige. Studien behandlar kommunikationen mellan tillvalshanterare och arbetsledare vid tillvalsprocessen i samband nyproduktion av bostäder. Problemet har bestått i att kartlägga hur kommunikationen ser ut mellan dessa och med syftet att ge förslag på vad som kan förbättras. För att åstadkomma syftet har intervjuer och observationer genomförts för att identifiera problem och möjligheter. En lista med förbättringsförslag presenteras i slutet av studien. Byggbranschen är konservativ och ovillig att förändras. När kommunikationen inte värdesätts som en viktig tillgång uppstår förseningar och fel vilket leder till stora onödiga kostnader. Kostnaderna hamnar i slutändan hos konsumenterna. Förbättrad kommunikation är till nytta för hela branschen och möjliggör högre kundnöjdhet. Studien visar att när svårigheter uppstår använder sig de flesta informanterna av informell och spontan kommunikation för att diskutera problemen och finna lösningar. Vidare har behovet av fler möten och tydlig arbetsstruktur nämnts av de svarande. Därför är det viktigt att skapa en miljö som tillåter och främjar den informella kommunikationen. Kommunikation gör att personer kan dela information och förstå varandra under både formella och informella förhållanden. Resultaten rekommenderar Peab att se över sina strategier och rutiner för kommunikation i tillvalsprocessen mellan tillvalshanteraren och arbetsledaren. Strategier och rutiner rör oftast formell kommunikation men det rekommenderas att även uppmärksamma riktlinjer for informell kommunikation. Kommunikation spelar en nyckelroll vid kunskapsutbyte, hantering av osäkerhet och vid förändringar där Peab kan göra stora vinster genom förbättringar. Förbättrad kommunikation skulle även möjliggöra erfarenhetsåterföring samt implementering av ”Lean Construction” på Peab.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)