En integrerad syn på kompetenskartläggning : Att identifiera nuläge och förbättra verksamheter

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Sammanfattning: I detta arbete undersöks kompetens och kompetenskartläggning inom dagens organisationer. Kompetens är ett begrepp som har studerats länge utifrån olika perspektiv och discipliner, vilket har gett upphov till ett flertal teorier och förklaringsmodeller som innefattar olika tillvägagångssätt för hur kompetens kan förstås och kartläggas. Trots detta existerar det i dagsläget inte en universell definition av begreppet kompetens, utan kompetens betraktas ofta som ett komplicerat begrepp. Detta medför ett problem för dagens organisationer då många organisationer efterfrågar kartläggning av medarbetares kompetenser för att utveckla och förbättra verksamheter. I detta arbete presenteras en alternativ syn på kompetens och kompetenskartläggning som integrerar två forskningsområden. Dessa är företagsekonomi och positiv psykologi. Syftet med arbetet är att undersöka kompetens och kompetenskartläggning ur ett integrerat perspektiv och bidra med uppdaterad, aktuell och tillförlitlig forskning kring hur kompetenskartläggning kan genomföras inom organisationer. Genom att kombinera forskning inom företagsekonomi och positiv psykologi kan olika aspekter av kompetens lyftas för att bidra till en integrerad, övergripande och mer konkret syn på kompetens och kompetenskartläggning. Denna syn innefattar personlig och inlärd kompetens med tillhörande kartläggningsstrategier som refererar till kvaliteter som vi kan lära oss och egenskaper som finns inom oss. Vidare framhålls personlig och inlärd kompetens som ett nytt koncept som författarna till detta arbete argumenterar kan skapa värde för dagens organisationer. Först problematiseras forskning kring kompetens inom respektive forskningsområde, sedan presenteras forskningsläget där forskning kring kompetens och kompetenskartläggning sammanställs. Detta följs av en presentation av genomförd enkätundersökning vars resultat analyseras och diskuteras. Avslutningsvis landar arbetet i en generell diskussion av begreppet kompetens och kompetenskartläggning samt inkluderar ett alternativt tillvägagångssätt för att kartlägga kompetens inom dagens organisationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)