"Slutar de för att de är mogna så är det perfekt"

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I svenska fritidshem idag väljer majoriteten av de inskrivna barnen att sluta i åldrarna 10–12 år. Syftet med denna studie är därför att undersöka vilka förhållningssätt personal på fritidshem har till att barn i åldrarna 10–12 år slutar. Studien undersöker även vilka orsaker personalen ger till att detta sker. Frågeställningarna studien utgår ifrån är följande: “Hur förhåller sig fritidshemspersonal till att barn i åldrarna 10–12 väljer att sluta på fritidshem?” och “Vilka möjliga orsaker ser fritidshemspersonalen till att barn i denna ålder slutar på fritidshem?”. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med 12 fritidshemspersonal uppdelat på fem tillfällen. Intervjuerna genomfördes i början av 2019 och var av semistrukturerad karaktär. Analysen av den samlade empirin genomförs med utgångspunkt i ett socialkonstruktivistiskt perspektiv och personalens svar ställs även mot fyra olika barnsyner för att ge en djupare förståelse för hur personalen uppfattar barn och deras utveckling i fritidshemmen. Resultatet visar att den intervjuade personalen i huvudsak har två olika förhållningssätt till när barn väljer att sluta på fritidshem. Man tänker sig att det är naturligt att barn i åldrarna 10–12 år slutar då det är en del av deras progression mot att bli självständiga. Personalen påpekar även deras ansvar för att göra verksamheten meningsfull för barnen. Resultatet visar också på att personalen använder sig av tre olika förklaringsmodeller för att förklara varför barn väljer att sluta på fritidshemmet. Den första som anges är “mognad” där personalen menar på att barnet nått en viss grad av mognad och vill klara sig själv. Den andra är “ålder” där personalen ser att det finns vissa förändringar som sker med den stigande åldern som påverkar deras vilja att sluta. Den tredje är “annat som lockar” där personalen ser att det finns aktiviteter utanför fritidshemmet som kan ses som mer lockande och med en större dragningskraft än vad fritidshemmet kan erbjuda.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)