La evaluación formativa por medio de pruebas escritas ¿Hay rasgos formativos en el trabajo con pruebas escritas en español como lengua moderna?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att studera hur stor påverkan den formativa bedömningen har på användandet av skriftliga prov i ämnet spanska samt att se vilka olika faktorer som negativt påverkar lärare att ej arbeta med formativ bedömning i större utsträckning. Metoden är kvalitativ och består av analyser av tre olika intervjuer med verksamma lärare inom ämnet spanska, samt analyser av skriftliga prov som skapats och använts i undervisningen av dessa lärare. För att sammanfatta uppsatsen generellt kan följande sägas: Utifrån åtta formativa områden som tagits fram i arbetet, kan man i följande tre områden inte se tydliga tecken av formativ bedömning i undervisningen av moderna språk: Feedback till eleverna före och efter ett skriftligt prov, redovisning av resultatet samt självbedömning och kamratbedömning. De tydligaste faktorerna som påverkar lärares formativa arbete negativt är: Att lärare har summativa mål med sin undervisning på grund av att betyg måste baseras på något konkret, krav från eleverna att redovisa proven med siffror och betyg, tidsbrist och elevernas ovilja att ta till sig feedback, lärarnas kunskapsbrist om formativ bedömning samt elevernas kunskapsbrist angående kursplansmålen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)