Digitala verktyg och dess effekt i matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Digitala verktyg och resurser blir ett och större begrepp i dagens skola till följd av samhällets digitalisering och vi har i denna studie som uppdrag att ta reda på hur det används i matematiken. Vad innebär en digital resurs i matematiken och hur används den är exempel på frågor vi ska besvara. Vi har med hjälp av vår informationssökning fått reda på att lärare i många fall avstår från att använda digitala resurser i matematikundervisning på grund av flera olika faktorer. Vilka dessa faktorer är kommer framgå i kunskapsöversikten. Det finns även några framgångsfaktorer för att använda digitala faktorer. Vidare har vi undersökt varför digitala verktyg i vissa fall visar ett bättre resultat hos specifika grupper av elever och vad som gör att digitala verktyg även som helhet producerar generellt bättre resultat inom matematiken. Vi har för avsikt att använda oss av artiklar som har undersökt hur digitala verktyg påverkar matematikundervisningen och vi har valt att fokusera på artiklar som berör elever i mellanstadiet. Vi har även haft för avsikt att använda oss av flera internationella artiklar. Dessa artiklar valde vi ut genom en systematisk sökning med hjälp av booleska operatorer i databaserna Eric och ERC. Resultatet visade en positiv effekt på elevers resultat samt medverkande till matematik när de hade möjlighet att använda sig av digitala verktyg. Vi fann även att det fanns ganska genomgående faktorer till varför i många fall lärare valde bort att använda sig av digitala verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)