Electronic Transportation Markets and New Technology

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Sammanfattning: En transportbörs är en elektronisk marknadsplats där transportsäljare kan annonsera ledig kapacitet till försäljning och transportköpare kan ge förfrågningar på transporter. När aktörerna på transportbörsen har hittat en sälj- eller köpannons som passar deras behov sluter de avtal om en transport. Transportbörser underlättar för transportsäljare att öka sina fyllnadsgrader samtidigt som den även underlättar för transportköpare att hitta transportörer. Då fyllnadsgrader och samlastning ökar med hjälp av transportbörserna tjänar även miljön på detta då antalet använda fordon minskar (Kovács, 2009).I denna studie har vi undersökt vad som fungerar bra respektive mindre bra med befintliga transportbörser, och genom detta har en konceptuell transportbörs tagits fram där dess fördelar förstärks och nackdelar minimeras. Studien baseras på en enkätundersökning med ansvariga transportsäljare samt en personlig djupintervju med en verksam transportplanerare. Vi har genom litteraturstudier även tagit reda på om det finns några tekniska hjälpmedel som skulle kunna användas för att understödja transportbörsernas syfte att öka samlastningen.Våra egna undersökningar samt litteraturstudie visar på vikten av affärsrelationer; de flesta transportsäljare beräknar i dagens läge sina fyllnadsgrader manuellt och därefter frågar de sina etablerade kunder om de är i behov av transporter. Transportköpare arbetar på ett liknande sätt – vid transportbehov ringer de till sina etablerade transportörer och frågar om de har tillgänglig kapacitet. Därför blir manuell koordination av offerter en standardprocedur vilket resulterar i att transportbörser fungerar som en sista utväg. Därför blir det inte heller någon direkt ruljans och fart på handeln på transportbörserna (Anonym transportsäljare).Vid våra empiriska undersökningar framgår det tydligt att det främsta konkurrensmedlet bland säljande företag på transportbörser är priset, något som också bekräftas av forskare i ämnet (Nandijaru & Regan, 2003). Prispressen får följden att andra konkurrensmedel såsom kundservice och kundrelationer hamnar i skymundan. Ett flertal respondenter i vår undersökning ansåg detta vara ett stort problem vilket har resulterat i att det är svårt att tjäna några pengar på transportbörserna.Om man på transportbörsen kan möjliggöra för transportörer att marknadsföra sig med andra konkurrensfördelar än pris kommer det att skapa en helt ny marknadssituation. Resultatet blir en jämnare konkurrens mellan aktörerna på transportbörsen. Låter man dessutom köpare och säljare att betygsätta varandra bidrar detta ytterligare till en ökad transparens och mer jämlik konkurrens. Anledningen till att marknaden blir mer jämlik är att företag som marknadsför sig med hög servicenivå och således ett något högre pris känner att de kan konkurrera på lika villkor med konkurrenter som använder sig av en prispressande strategi.RFID är en teknik som skulle kunna underlätta användandet av transportbörser då tekniken kan användas för att beräkna tillgänglig kapacitet samt automatiskt skapa annonser på transportbörserna. Tekniken skulle således även kunna vara ett sätt för företagen att framhäva de icke-ekonomiska konkurrensfördelarna såsom service, då en implementering av RFID skulle spara arbetstid inom de transportsäljande företagen; lägger man mindre tid på transportplanering och annonsering kan man lägga mer tid på sin kärnverksamhet och kundservice och relationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)