I vilken mån tar institutionella investerare hänsyn till sociala medier? : en studie om hur institutionella investerare värderar företag
Sammanfattning: Detta arbete syftar till att empiriskt undersöka om institutionella investerare tar hänsyn till sociala medier vid värdering av finansiella tillgångar samt hur dessa investerare generellt värderar företag. Vi har valt att undersöka det här eftersom värdering är en komplicerad process som kan leda till markant skilda värderingar av samma företag. Processen innehåller en rad parametrar att analysera och värdesätta och vi önskar att se hur branschen ser till en relativt ny parameter som är en stor del av generationen födda på 90-talet och framåts vardag, sociala medier. För att göra detta har vi valt att genomföra semistrukturerade intervjuer med personer som är erfarna inom området värdering i syftet att se hur de personer som dagligen arbetar med värdering ser på frågan. Vi valde att genomföra arbetet med en kvalitativ metod eftersom vi anser de person som är bäst förberedda att svara på frågan är de som är aktiva inom branschen idag. Genom intervjuerna kom vi fram till sociala medier idag inte har någon påverkan på värdering av finansiella tillgångar men att det har en påverkan på priset. Dock enbart på kortsiktigt perspektiv och på grund av det långsiktiga investeringsperspektivet som de institutionella investerarna vi har intervjuat använder får sociala medier ingen chans att påverka. Vi har med det här arbetet skapat en bild av hur institutionella investerare ser på sociala medier i relation finansmarknaden samt gett en klar av hur de värderar företag generellt. Vi hoppas att med det här arbetet inspirera framtida studenter till att fortsätta forska inom detta spännande ämnet.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)