Användning av affärsmodeller inom byggbranschen : En undersökning av småföretag i Nyköping

Detta är en Master-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syftet med den här studien var att undersöka hur affärsmodeller beskrivs och används hos ett urval av småföretag inom byggbranschen i Nyköping. Studien ämnade även att identifiera likheter och skillnader i hur företagschefer inom byggbranschen formulerar konceptet affärsmodell. I studien tillämpades en surveyundersökning som forskningsdesign där datainsamlingen skedde i form av elektroniska enkäter och offentlig företagsinformation. Analysen av det insamlade datamaterialet genomfördes i form av en tematisk analys av primär- och sekundärmaterial.  De likheter som identifierades var att företagen formulerade sina svar konsekvent genom byggstenarna kundsegment, distributionskanaler och kundrelationer. Det var samma företag som redogjorde ingående för ovannämnda byggstenar och de resterande företagen formulerade byggstenarna delvis. Studiens resultat ansågs styrka tidigare forskning som menar att utbildning kan ha en positiv inverkan på hur chefer formulerar affärsmodellskonceptet. Gällande faktorn arbetslivserfarenhet kunde inte dess positiva inverkan konfirmeras i den här studien. Vidare använde inget av studiens företag konceptet affärsmodell i sitt dagliga arbete. Företagscheferna i den här studien ansågs vara insatta i sin verksamhet. Men den praktiska företagskulturen och logiken inom byggföretagen kunde medföra att formuleringen av affärsmodellskonceptet skiljde sig mot hur konceptet presenterades ur ett teoretiskt perspektiv. Följaktligen betonade studien vikten av användandet av affärsmodeller som ett teoretiskt hjälpmedel i byggbranschen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)