Religioners syn på sex och samlevnadsundervisning i skolan : i ämnet biologi

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt belyser den tidigare forskning som finns gällande religioners syn på sex- och samlevnadsundervisning. Vi tycker att detta är ett angeläget område att studera eftersom det finns relativt lite forskning kring ämnet. Syftet med vår kunskapsöversikt är att undersöka vad som karaktäriserar forskningen om religioners syn på sex- och samlevnadsundervisningen inom ämnet biologi. I arbetet har vi utgått från de två största världsreligionerna kristendom och islam. För att finna relevant litteratur till vår kunskapsöversikt har vi litteratursökt via olika databaser. Ett viktigt kriterium för att vi skulle finna artikeln relevant var att den skulle ha en tydlig anknytning till kristendom och/eller islam kopplat till sex och samlevnad. Vi har sedan genom litteraturstudier kartlagt forskningen och arbetat fram ett resultat. I kartläggningen har vi kategoriserat delar av artiklarna i en matris med underrubriker såsom syfte, urval, nyckelord och slutsatser. Vi har sedan utgått från matrisen för att sammanställa resultatet.Resultatet visar att religion och religiositet påverkar synen på sex och samlevnad. Människor med stark religiös tro har större tendens att motsätta sig sex- och samlevnadsundervisning. Forskning tyder på att det finns ett samband mellan religiositet och avhållsamhetsundervisning och det är framförallt religiösa grupper som efterfrågar avhållsamhetsundervisning. Det finns en hög reliabilitet i forskningen eftersom samtlig forskning pekar mot samma slutsatser. Trots att viss forskning till viss del är begränsad kan vi ändå se en styrka i det med tanke på att vi ser stora likheter i resultaten av olika typer av studier. Vi anser att lärare har stor fördel av kunskap kring resultaten som påvisas i denna översikt. Detta ger en stadigare grund för stärkt sex- och samlevnadsundervisning i skolan. Avslutningsvis anser vi att vidare forskning kring lärares perspektiv av sex- och samlevnadsundervisning krävs för att stärka detta forskningsområde ytterligare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)