Stora pianokliv med enkla jazzmotiv - en studie i att stötta elevers pianistiska och musikaliska utveckling genom att spela enkelt arrangerade jazzlåtar.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur elevers pianistiska och musikaliska utveckling kan stöttas genom att spela enkelt arrangerade jazzlåtar. Bakgrunden till studien är en tanke om att kunna spela svängiga och roliga men enkla jazzlåtar med pianoelever redan från nybörjarstadiet, vilket ledde fram till att jag valde att göra egna arrangemang av ett antal jazzstandards för nybörjare i piano, enskilt eller i grupp. I studien, som har gjorts med en kvalitativ forskningsansats, har sex pianoelever videodokumenterts under tre lektioner vardera, under vilka de har fått spela fyra av dessa arrangemang på jazzlåtar. Resultaten från studien visar att eleverna har tränat och i flera fall förbättrat färdigheter eller områden inom musik och pianospel, såsom rytm och puls, frasering, samspel, gehör, improvisation, teknik och tonförråd samt viljan att spela. Med hjälp av enkla jazzarrangemang har elevernas pianistiska och musikaliska utveckling stöttats på så sätt att ovan nämnda färdigheter har tränats och utvecklats. Resultaten visar även att det under många av lektionerna har samspelats och musicerats mycket och i studiens diskussion reflekteras bland annat över vikten av att få fram musik med enkla medel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)