Bedömning och betyg vid undervisning i digitala bildmedier.

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Anders Olsson; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Arbetet undersöker fältet bedömning i digitala medier. Syftet är att belysa processen och öka förståelsen vid digitala bildarbeten och bedömning av bildarbetet och den färdiga produkten ur ett didaktiskt perspektiv. Den teoretiska utgångspunkten är hermeneutik eftersom jag inte söker någon absolut sanning utan mer en ökad förståelse för den digitala processen och bedömningen vid digitalt bildarbete. Mitt underlag är empiriskt men själva bedömningen med betygsättning är myndighetsutövning.Undersökningen är gjord med studenter på lärarprogrammet och under momentet ”digitala tekniker” i lärarutbildningen. En översikt är presenterad av aktuell forskning om Informations- och kommunikationsteknik, IKT, i undervisningen, både utomlands och i Sverige. Både politiska styrdokument och nya bedömningsgrunder ger en bakgrund till min undersökning. Resultatet grundar sig på ett induktivt perspektiv, eftersom tolkning och förståelse sker under tiden och växer fram genom validering med intervjuer/frågeformulär. Undersökningen visar hur intentioner och praktiskt arbete med digitala medier inte går i fas med varandra och studenterna vill göra mycket, men på grund av kunskapsbrister i digitala medier slutförs inte arbetet i de intentioner studenten hade från början utan slutresultaten anpassas efter bristen av kunskap. Denna brist i teknik hämmar både ambition och den förutfattade bild som studenten har av sitt tänkta slutresultat.Med nya sociala medier och digitala verktyg som studenter och elever använder, bör lärarstuderande få träning och förståelse för både arbetsprocessen såväl som tekniken. Viljan att göra ett gott hantverk, ambitionen att nå full verkningshöjd med sitt arbete och luta sitt arbete mot kritiskt granskande, bör kunna skapa fantastiska produkter, bara den digitala tröskeln övervinns.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)