Framgångsfaktorer för inkludering i en hybrid arbetsmodell : En kvalitativ studie om upplevelsen av inkludering och ledarskapets betydelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Syftet med kandidatuppsatsen är att få en djupare förståelse för hur inkludering i en hybrid arbetsmodell upplevs, samt ledarskapets betydelse i den kontexten. Det saknas tidigare forskning om hybrid arbetsmodell i relation till inkludering, vilket utgör grunden till föreliggande studie. Inkludering i studien definierar vi som delaktighet i arbetet, samarbete, samhörighet och sociala relationer samt socialt stöd. Den hybrida arbetsmodellen är en kombination av att arbeta på distans och på kontoret och är en arbetsmodell många organisationer antagit som en följd av covid-19 pandemin. Vi valde inkludera både äldre och nyare forskning kring olika former av distansarbete, för att vidga förståelsen för den hybrida modellen. Studien är genomförd med en kvalitativ metod och materialet har samlats in genom åtta semistrukturerade intervjuer. Fenomenet att uppleva inkludering utifrån ovanstående förutsättningar har studerats empiriskt, med inspiration av ett fenomenologiskt perspektiv. Empirin har tematiserats och analyserats med hjälp av tematisk analys. Studiens resultat visar på att en hybrid arbetsmodell innefattar ett sammanhang där fysisk närvaro sker mindre frekvent, och där sociala relationer är i beroende av vem som inkluderas i en arbetsgrupp och av vilka som befinner sig på plats. Utmaningar i den hybrida kontexten som identifierades var regler kring möteshygien, informationsdelning, introduktion av nyanställda, känslan av utanförskap och svårigheter att lära känna varandra, men även att inkludera alla oberoende av vart deltagandet sker. Vidare ur resultatet identifierades även framgångsfaktorer som kan underlätta för inkludering, såsom relationsfrämjande aktiviteter, incheckningar vid hybridamöten, vikten av att fördela ordet i möten och skapa samma förutsättningar för alla. Att samla alla fysiskt på plats kontinuerligt, men även ha uppstartsmöten och introduktion fysiskt på kontoret ansågs viktigt. Det framkom även ur resultatet vikten av att variera dagar på kontoretoch att mixa kollegor. Att chefer har ett inkluderande tankesätt, förmedlar riktlinjer för den hybrida modellen och skapar tydligt beskrivna arbetsuppgifter skapar bra förutsättningar för inkludering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)