Vem är morgondagens berättare i Värmland? : En fallstudie om förhållandet mellan Värmlandsstrategin, Visit Värmlands besökssida ochsociala media.

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Författare: Sebastian Eriksson; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning Denna studie började med ett antal intryck som tydde på att Visit Värmland skulle kunna iscensätta ett ” virtuellt upplevelselandskap” i vilket medlemmar och besökare skulle kunna sprida berättelser om aktiviteter efter individuella intressen i fritidsrum längs virtuella stigar inom ramen för Värmlands officiella besökssida. Mitt syfte och mål blev att försöka besvara följande frågeställningar: ” vilka är styrkorna i Värmlandsstrategin 2014-2020 som Visit Värmland ska använda till att försöka locka besökare till det värmländska upplevelselandskapet? ”, ” hur ska Visit Värmland kunna locka besökare till ett ekologiskt hållbart resande?” och ” hur skulle Visit Värmland kunna skapa förutsättningar för sina medlemmar och besökare att bli medskapare till ett hållbart virtuellt upplevelselandskap i Värmland? ”. I min teoretiska referensram beskrivs översiktligt hur offentliga och privata aktörer kan samarbeta i syfte att få besökare att förstå att alla platser är beroende av varandra och bli ekologiskt medvetande, hur offentliga och privata aktörer kan komma att tillsammans med besökare bli ” medskapare” till en mångfald av vandringar längs spåren efter individuella och gemensamma berättelser som förmedlas med platsers ekologiska värden i fysiska eller socialt föreställda rum i sociala media. Det ackompanjeras av ett empiriskt avsnitt i vilket jag genomfört en innehållsanalys av ” Värmlandsstrategin 2014-2020” och intervju med Region Värmlands processledare samt med ordföranden och Vd:n för Visit Värmland. Därtill genomfördes även en exemplifierande innehållsanalys i vilken Visit Värmlands marknadsföring via Värmlands officiella besökssida beskrivs. Slutligen, är slutsatserna att det fördelaktigt om Visit Värmlands besökssida skulle kunna samordnas i sociala media med de andra kommunala, regionala och nationella besökssidorna. Sociala media kan användas till att skapa förståelse för och sälja en idé om att det inte enbart är en kombination av kollektiva trafikslag som har förmågan att göra upplevelser hållbara eftersom att världen är ett stort ekosystem. I ett socialt media skulle berättelserna kunna förmedlas med ekologiska värden i reseforum och resebloggar och förstärkas av, bild och ljud, språkliga och grafiska inslag som skulle kunna skapa en kreativ och minnesvärd stämning i det fysiska landskapet. Precis som besökare skulle lokalinvånare framförallt i deras ” smartphones” och ”Ipads” kunna vara med och tillsammans med offentliga och privata aktörer skapa de visuella berättelserna i staden, på landsbygden och sjöss. Dessutom skulle de populäraste berättelserna kunna röstas fram och finnas med i ett resemagasin.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)