Formulering och formatering : om medarbetarkommunikation på digitala plattformar och generation Y:s intåg på arbetsmarknaden

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Författare: Kristina Andrén; Andree Forsberg; [2014]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: De kommunikationsförändringar som kommit med den tekniska utvecklingen har för organisationer inneburit en ökad komplexitet och decentralisering som ställer högre krav på den enskilde medarbetaren. Det har även förändrat hur medarbetarna tar till sig, förmedlar och bearbetar den information som ges. Förutom att innehållet i det som kommuniceras bör föregås av relevans ställer det också krav på företagsledningar och enskilda avdelningsansvarigas kommunikationsinsatser. Internkommunikationen utgör således en central faktor för att ett företag ska kunna bli en enhet, där varje medarbetare känner sig delaktig. Syftet med denna studie har varit att undersöka och skapa förståelse för hur man ska formatera och formulera det innehåll som kommuniceras internt inom organisationer, för att matcha förväntningar och preferenser hos studiens målgrupp, Generation Y. Undersökningen bygger på en triangulering mellan kvalitativa semistrukturerade intervjuer med anställda på en internkommunikationsbyrå, två av deras kunder, samt en kvantitativ enkät som riktats till generation Y och deras förväntningar kring internkommunikation. Betydelsefulla teman och begrepp i undersökningen har utgjorts av organisationskultur, gemenskapande samt formalitet och interaktion kring organisationskulturer. Därtill studerades även medarbetarapplikationen som en artefakt utifrån kommunikation och lärande. Analysen av generation Y:s preferenser utifrån Cook’s 4K-modell understödde övriga teman och underbyggde studien genom att härleda målgruppens preferenser gällande olika typer av social mjukvara. Resultatet från studien visar att organisationskulturen är en ytterst betydelsefull faktor vilket utgör länken mellan både kunskapsdelning, engagemang och lärande. Samt att dessa mjuka faktorer bör betänkas kring utformandet av medarbetarapplikationer i form av tekniska artefakter. Dock är denna påverkan dubbelriktad eftersom mycket fokus krävs från ledningshåll och ett mer aktivt kommunikativt ledarskap, vilket även inverkar på organisationskulturen i hög grad. Studien visar även att generation Y föredrar en relativt informell organisationskultur med fokus på individuella prestationer men där problemlösning i grupp förekommer. Vad avser innehåll vill generation Y främst att medarbetarapplikationer utgörs av inslag såsom som utbyten av erfarenheter, information om förändringar samt problemlösning vilket till viss del motsvarar det kunskapsteoretiska förhållningssätt som studien haft till organisationskulturer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)