Hur används datoriserade beställningssystem på frukt- och gröntavdelningen i livsmedelsbutiker för resurseffektivisering?

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Författare: Areeba Khan; Ajanth Vaseigaran; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta examensarbete omfattar hur datoriserade beställningssystem används inom den avdelning i livsmedelsbutiker som står för störst andel svinn i förhållande till den levererade mängden, det vill säga frukt- och gröntavdelningen. Med datoriserade beställningssystem menar vi ett system som kan samla in data på hur mycket som beställts in, sålts och svunnit, och baserat på det automatiskt sätta nya order till nästa beställning. Syftet med studien var att ta reda på hur resurseffektivt systemet är. De resurser rapporten inriktar sig på är personal, pengar, tid, energi och lagerhållning. Studien genomfördes med hjälp av en litteraturstudie, personlig kommunikation med Whywaste och besök hos fyra olika livsmedelsbutiker där frukt och grönt ansvariga intervjuades. Utifrån resultatet av intervjuerna kunde slutsatsen dras att med ett datoriserat beställningssystem sparas tid och pengar. Personalens arbete underlättas och energin kan gå åt att exempelvis fokusera mer på utseendet av frukt- och gröntavdelningen, eftersom upplägget och kvalitén på varorna har stor betydelse för kunderna. Systemet hjälper också ny personal att anpassa sig genom att de enkelt kan beställa in efter statistik, i de fall utan autoorder-system behövs en del erfarenhet av hur mycket som ska beställas in. En del förslag på hur tillämpningen av autoorder-systemet skulle kunna förbättras har presenterats, bland annat en våg under de lutande hyllorna för att få vikten i realtid. Rapporten uppmärksammar även automated grading system, ett system som kan klassificera mognadhetsgraden på frukt och grönt, samt Whywaste datadrivna lösning till hantering av datummärkta varor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)