Humankapital i detalhandelsföretag

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Problem och Syfte: Ämnet humankapital har länge varit fokuserad på kunskapsföretag och kunskapsintensiva företag där andra branscher så som detaljhandeln förbisetts. Problematiken gällande var humankapitalet finns och betydelse av den samt om humankapitalet är ett centralt element i traditionella tjänsteföretag är även motstridig. Syfte med undersökningen är att beskriva, analysera och identifiera humankapital inom detaljhandelsföretag. Frågeställningarna som vi ämnar besvara lyder därmed: - Var finns humankapitalet inom detaljhandelsföretag? - Vilken betydelse har humankapitalet i detaljhandelsföretag? Metod: Vi har valt att genomföra en kvalitativ studie med en abduktiv ansats. Informationen om fyra fallföretag har hämtats ur respektive företags årsredovisning vartefter det insamlade empiriska materialet utgör primärdata för undersökningen. Sekundärdata utgörs av de befintliga teorier inom ämnen så som intellektuellt kapital, humankapital, humankapital inom detaljhandeln, extern redovisning samt redovisning av humankapital. Resultat: Analysen av fallföretagen visar på att utifrån årsredovisningarna kan inget enhetligt mönster urskiljas gällande var humankapital inom detaljhandelsföretag finns. Företagen framhäver de kunskaper och färdigheter inom organisationen som de själva anser vara väsentliga vilket skiljer sig företagen emellan. Anledningen kan vara att företagen har olika uppfattningar om var just deras humankapital ligger samt att det i Sverige inte finns ett standardiserat system för hur humankapitalet skall redovisas Kopplingen mellan humankapital i detaljhandelsföretag och befintliga teorier är svag vartefter vi anser att mer forskning behövs. Detta eftersom dagen forskning varit koncentrerad på kunskapsföretag och kunskapsintensiva företag, vilket teorierna är anpassade för. Under studiens genomförande upptäckte vi även en gråzon, där humankapital kan finnas, som inte omfattas av vare sig empiri eller teori. När det sedan gäller betydelsen av humankapital i detaljhandelsföretag finner vi heller inte ett enhetligt mönster hos de studerade företagen. Vi ser enhetlighet gällande våra frågeställningar enbart inom de olika segmenten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)