Samling med de yngsta barnen i förskolan : Circle-time with the youngest children of preschool

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Författare: Jenny Berggren; [2021]

Nyckelord: Samling i förskolan;

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på pedagogers intentioner med de yngsta barnens samlingsstunder i förskolan. För att få svar på forskningsfrågorna har fyra verksamma pedagoger på två olika förskolor intervjuats. Utöver intervjuer genomfördes det även observationer under två pågående samlingsstunder.  Michel Foucaults maktperspektiv har använts i min studie som ett central teoretiskt perspektiv för att studera samlingen, dess utformning och genomförandet samt vad det innebär gentemot de yngsta barnens inflytande i förskolan.  Det huvudsakliga resultat visar att intentionen med samlingen är att uppnå olika lärandemål, genom att på olika sätt erbjuda barnen lärandesituationer där de själva kan medverka. Barn och pedagoger lär tillsammans men begreppet samling innebär också maktstyrning genom pedagogers förhållningssätt och de förväntningar barnen har på sig. Utöver det genererar samlingen så mycket mer, möjlighet till samarbete, att få dela sina åsikter, att få prova på nya saker, att få se och dela saker med varandra, turtagning, för att nämna några punkter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)