”För bussar kan inte flyga” : En studie om hur elever i årskurs 1 och 3 avgör trovärdigheten i texter och andra medier riktade till barn på internet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur elever i årskurs 1 och 3 gör källkritiska bedömningar av texter anpassade för barn på internet. Studiens forskningsfrågor behandlar de källkritiska metoder och strategier eleverna använder i mötet med information och hur eleverna ser på sina egna förmågor att göra källkritiska bedömningar. Studiens urval består av 95 elever i årskurs 1 och 3. Eleverna deltog i studien genom att svara på ett frågeformulär, 21 elever deltog även i semi-strukturerade gruppintervjuer. Eleverna i studien ser de källkritiska förmågorna som viktiga att utveckla i dagens samhälle och använder ofta självlärda strategier och metoder. De slutsatser denna studie kommer fram till är att den källkritiska förmågan inte skulle handla om någon mognadsfråga, utan istället uppfattas elevernas läs- och skrivutveckling vara den viktigaste faktorn för inlärning av källkritik i de yngre årskurserna. Eleverna behöver undervisning i källkritik för att utveckla sina källkritiska förmågor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)