Hur vuxna nybörjares intresse för programmering påverkas av ett pedagogiskt spel

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Författare: Mikael Niazi; Cecilia Wallin; [2021]

Nyckelord: Pedagogik; undervisning; programmering; spel;

Sammanfattning: Denna avhandling undersöker hur ett spel framtaget i undervisningssyfte påverkar vuxna nybörjares intresse av att studera programmering på universitetsnivå. I dagsläget är programmering ett ämne som många nybörjarstudenter anser vara för svårt för dem. Pedagogiska spel som ämnar lära ut programmeringsgrunder eller låter spelare skriva kod under vägledning har därför blivit allt vanligare som undervisningsmedel. För denna undersökning har en artefakt i form av en prototyp av ett pedagogiskt spel riktat till vuxna skapats. Deltagare har genomgått en kvalitativ intervju för att klargöra vad deras bild av programmering var innan de fick spela den framtagna artefakten, hur denna bild förändrades efter spel sessionen och om de funnit ett intresse av att fortsätta studera ämnet på avancerad nivå. Undersökningen visar att det finns bra förutsättningar för spelet att väcka intresse för programmering hos vuxna. Nästan alla deltagare uttryckte att de var mer nyfikna på att studera ämnet efter att ha spelat artefakten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)