Omsätta styrdokument : En kvalitativ studie om hur förskollärare omsätter styrdokument i relation till barn i behov av särskilt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur några förskollärare omsätter styrdokument i verksamheten i relation till barn i behov av särskilt stöd. För att besvara studiens syfte och frågeställningar genomfördes kvalitativa semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare som har tidigare kunskap och erfarenhet av att arbeta med barn i behov av särskilt stöd. Den insamlade empirin för studien analyserades via en fenomenologisk forskningsmetod som innebär att studera fenomen på djupet genom respondenternas beskrivningar. Empirin analyserades även via en innehållsanalys i att bryta ned materialet i kategorier och tematiseringar med hjälp av färgkodning. Resultatet diskuterades sedan i relation till det specialpedagogiska perspektivet som grundas i det kritiska-, kompensatoriska-, och dilemmaperspektivet samt även i relation till tidigare forskning och bakgrund. I resultatet framkommer vikten av att lära känna varje enskilt barn för att kunna ge barnet det stöd hen behöver. Begreppet barn i behov av särskilt stöd tolkas på två olika sätt, dels att barnet besitter svårigheter, dels att det är förskolans miljö som behöver anpassas till barnet. Organisatoriska aspekter som brist på specialpedagogisk kompetensutveckling, personaltäthet, tid och lärmiljön påverkar förskollärarnas arbete att kunna möta och stötta barn i behov av särskilt stöd. Slutligen är relationen till rektorer, specialpedagoger och vårdnadshavare betydelsefullt för att förskollärarna ska kunna fullfölja sitt uppdrag enligt styrdokumenten att ge barnet det stöd barnet är i behov av. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)