Hur ser lärare och elever på betygens likvärdighet?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik

Författare: Martin Noring; Gunilla Sköld; [2007]

Nyckelord: betyg; likvärdighet;

Sammanfattning: Betyg och bedömning är en stor del av lärarnas vardag. Det diskuteras ofta av lärare och elever. Vårt syfte är att kartlägga elev- och lärarperspektivet då det gäller betyg och deras likvärdighet. Vi har också att undersökt eleverna och lärarnas förslag på möjliga förändringar i betygssystemet. Vi har gjort en kvantitativ studie där en enkät med öppna frågor legat till grund för våra resultat. 34 elever i år nio samt nio av de lärare som satte deras betyg ingår i studien. Vi har funnit att lärarnas och elevernas uppfattningar om betyg och deras likvärdighet stämmer ganska väl överens med varandra. Vårt resultat tyder också på att eleverna inte fullt ut förstår betygssystemet och att det kan förklara mycket av de orättvisor som eleverna upplever. Lärarna upplever att betygen blir mer rättvisa och likvärdiga ju längre tid de har haft eleverna och de lärare som tycker sig ha svårast är de som har ämnen där de träffar eleverna under korta perioder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)