Fysikhistoriens plats i svensk utbildning

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Integrering av historia i fysikundervisningen har undersökts länge och i stor omfattning internationellt. Det finns ett brett stöd för att det kan ha många önskvärda effekter på elevers lärande och motivation. Denna positiva bild verkar inte delas helt av fysiklärare och det framkommer att det finns många utmaningar med att integrera fysikhistoria i undervisningen. Syftet med denna uppsats var att undersöka i hur stor utsträckning ett urval fysiklärare i Sverige använder sig av fysikhistoria i sin undervisning, vilket syfte de i så fall har med att göra det samt vilka fördelar och nackdelar/svårigheter de ser med att implementera fysikhistoria. I enkätundersökningen deltog 38 fysiklärare som var medlemmar i en sluten grupp på ett socialt medium som bestod av cirka 1200 medlemmar. Av resultatet framkom att fysiklärarna hade en positiv inställning till att använda fysikhistoria och flertalet angav att de gjorde det några gånger per kursområde. Anledningen till att de valde att integrera historia, samt fördelar de såg med det, var ett ökat intresse hos elever samt för att belysa aspekter av naturvetenskapens karaktär. Lärarna angav också att fysikhistoria har låg prioriterat, att tiden var en svårighet samt att de hade bristande kunskaper i fysikens historia. Det övergripande resultatet låg i linje med den tidigare forskning som finns och stödjer därmed tidigare forskningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)