En Big Mac och Co med samhällsansvar, tack! : En kritisk visuell retorikanalys av två av McDonald’s Sveriges CSR-kampanjer med fokus på företagetshållbarhets- och samhällsansvarstagande.

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Följande studie fokuserar på konstruktionen av två reklamfilmer från McDonald’s Sverige med tema hållbarhet och samhällsansvar (CSR). Specifikt studeras visuella påverkansmedel, visuella och språkliga element samt pistis. Reklamfilmerna studeras utifrån det teoretiska ramverket retorik samt CSR som perspektiv. Studiens syfte är att, med hjälp av valda metoder samt det teoretiska ramverket, analysera hur McDonald’s Sverige har konstruerat dess två reklamfilmer med tema CSR för att förstärka bilden av att vara hållbara och ta sitt påstådda samhällsansvar. Vidare ämnar författarna att komplettera och diversifiera det medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningsfältet genom att kombinera retorik som teori och metod med CSR som perspektiv. För att uppnå syftet med studien använder författarna kritisk visuell retorikanalys som metod med dess tre tillhörande analysnivåer: bildens natur, bildens funktion och värdering av bilden.Studiens resultat visar att McDonald’s Sverige har använt olika visuella påverkansmedel för att konstruera och förstärka bilden av att vara hållbara och ta ett samhällsansvar. Resultatet visar även att reklamfilmerna är konstruerade med visuella och språkliga element som är anpassade utifrån den rådande svenska doxa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)