”Varje barn förtjänar att se sig själv som hjälte på sidorna” : En empirisk studie om mångkulturell skönlitteratur i skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

Sammanfattning: Bakgrunden till denna studie är det idag mångkulturella samhället och hur media lyfter fram denna mångkulturalitet som en problematik samt hur detta speglas för barnen. Skolans syfte är att utbilda nästa generations medborgare och det är med barnen som arbetet måste börja för att få bort den idag allt större segregation som finns i samhället. Det som vi människor inte vet någonting om upplevs som främmande och denna okunskap leder till klyftor i samhället. För att nå en lösning ska arbetet börja med barnen och i det avseendet är litteraturen ett viktigt verktyg. Syftet med denna studie är att undersöka hur mångkulturell litteratur används och marknadsförs till elever. Studien kommer även att undersöka hur arbetet med mångkulturell litteratur kan skilja sig beroende på var skolan är belägen. Teorier som studien utgår ifrån är det sociokulturella perspektivet, där barnpsykologen Lev Vygotskji kom fram till att barns utveckling är helt beroende av de sociala samspel de växer upp i, samt det postkoloniala perspektivet där teorins grundtanke är att kolonialismen har lett till att det västerländska har blivit det normala för större delen av världen. För att komma fram till resultatet har intervjuer sammanställts och litteratur bearbetats. De metoder som använts i studien är insamlingsmetod och analysmetod som följs av en metoddiskussion. Central i studien är en av informanterna, en bibliotekarie med elva års yrkeserfarenhet och kunnig i ämnet mångkulturell skönlitteratur. Vår förhoppning är att denna studie ska väcka ett intresse hos läsaren för att denna ska bli medveten och i framtiden göra aktiva val till sina elever. Det är bland annat genom litteraturen som en normalitet och acceptans kan skapas om det som anses vara ”främmande”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)