En studie om IPOs och hur uppmärksamhet påverkar aktiekursen och dess prisutveckling

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

Sammanfattning: Börsintroduktioner sker årligen vilka uppmärksammas i media i olika utsträckningar. Dessa medievågor mäts av ett så kallat Search Volume Index vilket vi använt oss av för att se hur aktiekursen och avkastningarna påverkats av uppmärksamheten bolagen får vid börsintroduktion. Prisutvecklingen baseras också på om aktien är under- eller överprissatt vilket också undersöks i studien. Indexet har sats i relation till aktieprisutvecklingen samt kort- och långsiktiga avkastningar för att se om det finns något samband mellan dessa. Resultatet har visat att det finns en viss påverkan på aktiepriserna men inte i vilken utsträckning uppmärksamhet bolaget fått. Resultatet har också visat att det existerar en under- och överprissättning av aktierna vid notering. De slutsatser vi drar av detta är att media kommer att påverka börsintroduktioner och bolags aktiekurs samt att investerare blir mer informerade då information är betydligt mer tillgänglig än vad den var för 10-20 år sedan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)