Regionala DMOs marknadsföring och sociala mediers påverkan

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

Författare: Mattias Angel; Albert Berggren; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Destination management organizations (DMOs) är organisationer som ofta är uppbyggda av två eller flera medlemsorganisationer. En huvudsaklig uppgift som DMOs har är att marknadsföra destinationen. Sociala medier är något som förändrat sättet många organisationer bedriver sin marknadsföring på. Kommunikationen har gått från statisk envägs, alltså från den som producerar budskap till den som konsumerar, till mer dynamisk tvåvägskommunikation där relationer, samarbete och kommunikation mellan de två parterna kommit att bli allt viktigare. Vi undersöker i den här uppsatsen hur svenska regionala DMOs använder sig av sociala medier i sitt marknadsföringsarbete. Empirin har samlats in genom kvalitativa, semistrukturerade intervjuer med personer som arbetar med marknadsföring vid fyra svenska regionala DMOs. Detta har kombinerats med en analys av berörda DMOs respektive sidor på de sociala medierna Facebook och Instagram. Resultaten visar att de olika organisationerna har både likheter och skillnader i hur de operativt och strategiskt använder sig av sociala medier i marknadsföringssyfte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)